Efter att ha varit utlokaliserade under 2,5 år har barnen och personalen äntligen fått flytta in i splitternya utrymmen vid årsskiftet. Hela huset doftar nymålat då jag stiger in i aulan och man fascineras av den moderna och nya känslan i byggnaden. Lite byggmaterial ligger här och där, men det är inte så konstigt med tanke på att skolan flyttade tillbaka för endast 2 månader sedan. I hörnen sitter barn i ljudisolerande stolar och mysiga soffgrupper med ljudisolerande hörlurar finns till barnens förfogande.
Byggnaden är så stor att det är lätt att tappa bort sig. Överallt finns hörn och skrymslen där jag gärna hade läst mina läxor då jag gick i skolan. I samband med renoveringen byggdes det förbindelser mellan de olika byggnaderna vilket har underlättat vardagen enormt. Nu behöver de inte mera ta på sig jackan och gå ut varje gång de ska till matsalen.
I skolans utrymmen verkar Blommis eftis och Botby eftis. Blommis drivs av staden och Botby eftis drivs av Barnavårdsföreningen. I eftiset finns barn med specialbehov som till exempel koncentrationssvårigheter, hörselnedsättning och adhd. På Botby eftis finns det 40 barn, varav 9 har specialbehov. Även i Blommis eftis deltar 40 barn varav 9 har specialbehov även där.
Personalen
Under mitt besök träffar jag Erik Ström och Johanna Saxén som båda arbetar på Botby eftis. Johanna är ansvarig eftisledare sedan 6 år tillbaka och till hennes arbetsuppgifter hör också planeringsarbete av olika slag så som mellanmålsbeställningar, arbetslistor och personalmöten. Hennes arbetsdag brukar börja klockan 11 och sluta 17. Hon berättar att deras personal har väldigt olika bakgrund, såsom på flera eftisar inom Barnavårdsföreningen. Det finns exempelvis socionomer, barnskötare och personer med morgon- och eftermiddagsledarutbildning bland personalen. Totalt är de 5 eftisledare på Botby eftis och 5 på Blommis eftis.
En av dem är Erik Ström, som arbetar på eftis vid sidan av sina studier och har gjort det i 3 år. Han trivs väldigt bra med yrket och under intervjun märks det hur omtyckt han är av barnen då det visar sig vara svårt att få Erik för sig själv. ”Erik när kommer du?” är det någon som frågar i dörren. Erik brukar jobba mellan 12:30 och 17, vilket passar honom väldigt bra med tanke på studierna.
- Den främsta orsaken till att jag trivs så bra är mina underbara kollegor och barnen, berättar Erik.
Utrymmet och rutiner
I Botby grundskolas utrymmen har eftiset tillgång till klassrum och aulan. I aulan får de vara efter klockan 15 då lektionerna runt omkring avslutats. I huset finns också en splitterny gympasal som fortfarande doftar nybyggt av trä. Där får de vara varje måndag mellan klockan 15 och 16, samt varannan vecka onsdagar klockan 14 till 16. De veckor de inte är i gympasalen går de på utflykt på fredagar till en närliggande park. Förutom detta håller de även till på den stora gården som är full av klätterställningar och nära till skogen.
Barnen tas emot av en vuxen då de kommer till eftiset, efter detta äter de mellanmål i skolans matsal. Den serveras av skolmatsalens personal. Sedan går de ut och är ute lite mera än en timme. Efter detta får de som vill får komma in, men det finns alltid barn som vill vara ute hela tiden. Personalen anpassar sig efter hur många barn som väljer att vara inne respektive ute och fördelar sig där efter. Vissa barn följer ett schema varje dag och vet i förväg vilken ledare de ska träffa på eftis. Två ledare brukar turas om att vara med barnet som har ett större behov av rutiner. Överlag ligger fokus på barnet och barnets behov, vilket personalen anpassar sig efter.
Samarbeten
För att anpassa sig till barnens behov krävs ett fungerande samarbete mellan eftisledarna och det tycker Johanna fungerar bra. Varje morgon innan dagen börjar träffas ledarna och diskuterar dagens program, hur ledarna ska fördelas och om någon behöver extra hjälp just den dagen. Uppstår en situation med något barn så lösgör sig en ledare för att hjälpa till. Personalen har en fungerande Whatsapp-grupp där de kan skriva om hjälp behövs. I den ingår också lärare som kan assistera vid akut behov. Samarbetet med skolans personal fungerar väldigt bra.
Barnen
Lily, Max B., Max H., Rosa, Nina och eftisledare Erik.
Jag träffar också barnen en stund innan de beger sig till matsalen för att äta mellanmål. Trots att det finns två eftisar i byggnaden som drivs av olika aktörer så har barnen möjlighet att leka tillsammans och jag får träffa barn från både Blommis och Botby eftis. Lily och Rosa är båda 7 år och går på Blommis eftis. Botby eftis representeras av Max B., 7 år, Max H. och Nina - båda 8 år. Barnen trivs på eftis och förklarar att det är väldigt fint efter renoveringen. Max B. är speciellt fascinerad av den nya ljudisoleringen i taket. Lite smutsigt har det varit efter byggarbetet, men nu har de städats upp. Det bästa verkar vara att de nu har tillräckligt med utrymme för sina leksaker och inte måste dela dem med andra barn som de var tvungna att göra under utlokaliseringen.
Vad brukar de göra på eftis då? Jag brukar tycka om att kasta pappersflygplan, förklarar Max H. och demonstrerar. Gympasalen nämns som en favorit och en annan höjdare är mellanmålet. Alla barn vill svara på vilket deras favoritmellanmål är och det uppstår debatt. Den enhetliga vinnaren blir slutligen blåbärspajen.
Text: Nina Lindblom, Sydkustens landskapsförbund